Helikoptery

helikopter zdalnie sterowanyMaszyny latające od zawsze budzą podziw i zachwyt, nie tylko wśród mężczyzn, a ich posiadanie często jest nieosiągalnym marzeniem. Kto bowiem nie chciałby posiadać własnego śmigłowca? W dzisiejszych jednak czasach, w dobie miniaturyzacji, wcale nie potrzebujemy lądowiska na dachu domu, by czuć satysfakcję z latania helikopterem.
Sterowane, niewielkich rozmiarów śmigłowce stały się dosyć popularną… zabawką, chociaż określenie to nie jest do końca zgodne z rzeczywistością. Mimo że mini helikopter służy zazwyczaj do zabawy i spędzania wolnego czasu, amatorów bardzo często przestrzega się, że taka maszyna może być przede wszystkim bardzo niebezpieczna, a przy większych gabarytach bez problemu może przeciąć ludzką skórę. Do pomysłu zakupienia modelu helikoptera należy więc podchodzić z chłodną głową, nie zaś pod wpływem chwili. Jakkolwiek koszt takiego urządzenia może być różny i wcale nie muszą być to pieniądze oszczędzane przez długi czas (choć oczywiście mogą), nie można zapomnieć o odpowiedzialności.
Warto pamiętać, że obsługa śmigłowca wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się to wydawać. Helikopter jest w opinii bardzo wielu modelarzy najtrudniejszym do opanowania urządzeniem, ze względu na skomplikowaną budowę. Modele śmigłowców możemy podzielić ze względu na napęd na dwie grupy:
– klasyczne, które wyposażone są w wirnik główny oraz śmigło kierunkowe. Zastosowanie takich elementów, z jednej strony, pozwala zaawansowanym modelarzom na wykonywanie naprawdę skomplikowanych i niespodziewanych manewrów, z drugiej jednak, układ ten jest trudny w obsłudze, sterowanie wymaga sporych umiejętności.
– co-axial, wyposażone w dwa wirniki przeciwbieżne. Model ten zazwyczaj sam jest zdolny do utrzymania równowagi, a jego sterowanie jest znacznie prostsze, niż w przypadku modeli klasycznych. Jednakże takie ułatwienie odbija się na osiągach i możliwościach: modelem co-axial nie da się wykonać ciekawszych manewrów.
Każdy model helikoptera, czy to w wersji miniaturowej, czy też tradycyjnej, sterowanej przez wykwalifikowanego pilota, opiera się na kombinacji ruchu postępowego oraz ruchu obrotowego względem osi wirnika. Daje to większe możliwości manewru, aniżeli w przypadku samolotów.